🡰 előző
Magyar Katolikus Lexikon > Sz > szabadpiac
következő 🡲

szabadpiac: →piaci forma, amelyben a →szabadverseny túlsúlyban van. - Egy termék iránti kereslet az ár csökkenése esetén növekszik, fordított a helyzet, ha az ár emelkedik. A kereslet bizonyos javak esetében csak rövid időre érvényes. Így pl. az esernyő iránti kereslet nagyobb esős tavaszon v. őszön, mint száraz nyáron. A kereslet mennyiségi növekedése v. csökkenése az ár változásának megfelelően nem azonos minden termék esetében. Ha az árváltozást a kereslet nagyfokú mennyiségi változása követi, a kereslet rugalmas. Ha azonban csak csekély változást idéz elő, rugalmatlan. - A kínálat meghatározása hasonló a keresletéhez. Egy termék kínálatán azt a mennyiséget értjük, amelyet az eladók egy meghatározott áron és időben hajlandók eladni. - Az áralakulásban két egymással ellentétes erő hat: az eladók kölcsönös versenye, amely csökkenti az árat, és a vevők versenye, amely az áremelkedés irányában fejti ki a hatását. **

Muzslay 1993:71.

A lexikon kora

A lexikon a budapesti Pálos Könyvtárban készült 1980 és 2013 között. A honlapon a korabeli szócikkek olvashatók, az újabb eseményeket, kutatási eredményeket a szócikkek nem tartalmazzák.